Popular Posts

Thursday, December 7, 2017

Poem "His Land is Kashmeer, " by Shahid Shafi, and analysis by "Tariq Ahmad Tariq"



Shahid Shafi's poem
His Land Is Kashmir
Revew by: Tariq Ahmad Tariq
Asalaam Alikum.
I suppose every poet treasures aestheticism. Poets know the art of exploring beauty of ideas. They choose inspirations worth spreading, feelings worth sharing, and harbour words which attract all the senses of the readers simulteanously. Poets never use monotonous words. They shun the words which fail to convey the ideas in their original occurence. These words, like those of roses, seem to smell sweet at the very first sight. Emotions carried arround in the cart of unfamaliar diction find poor respondands.
The great poets of every age have believed in the simple diction. Wordsworth of the gone by ages, and Maya Angelou of the present age need not the help of lexicons or thesaruses to understand. Their message finds no transmission loss any where in the world.
I suppose the kashmiri born poets writing in English are tough to understand,  than any of the native English poets. Kashmiri poets, i suppose, fit ideas to the words having different connotations and feel the work is done for them. They need , as i feel,to revisit their approach and write heartfelt sentiments in the natural flow, they get birth in.
When I read the poem. I see that the first stanza is simply a pack of phrases with out completion of the idea.
The word "is" is needed to be inserted before "frightened" to make it a complete idea. The first stanza, even after making it connotative, still fails to evoke response, or raise curiousity in the reader.
The second stanza presents "a monster", gulping the youths. The boy presented in the first stanza is made to repeat the same helplessness which he is destined with in the first stanza. The monister is shown doing nothing to the boy. Here the narrater leads from the front and paints the  helplessness of the boy on his canvas.
In the whole poem 'liquidation dreams', and 'monister' could have been developed into symbols, and the reader could have found his role by making varied connotations; but the poet has explained every thing before hand, and spoiled the texture of the poem to the core.
Barring visual images, the poem has nothing to showcase. The poem loses epigramic essence.
We all believe that
Words are just like leaves, and
Where they most abound
Much fruit of sense is rarely found.
The prose version of this poem can be even more concise than that of the poem itself.
Summary:
In a sorrowful night, a run- away boy from an opressed land got frightened with his floating dreams. An awful monister, in this land, would gulf the youth of this land. The boy at seeing him started sobbing and chrushing teeth in desperation. The poet notices, and simply potrays his helplessness on the canvas.
The poet has put his best efforts. He, however, needs embrace a broader perspective to and prensent his sentiments accordingly.
Good luck to the poem.. 

Monday, December 4, 2017

غزل "طارق احمد طارق"۔تبصرہ۔حسن اظہر۔شاھد شفیع۔






Tariq Ahmad Malik
غزل.... طارق احمد طارق
تبصر نگار... حسن اظہر
ازچی غزل ووچھتھ گو دل واریاہ شاد. پانژن شارن پیٹھ مشتمل یہ غزل چھے سیٹھہے نفیس، شاندار تہ جاندار. مذکور غزلہ ہند اسلوب چھے بالکل سادروار باسان تہ شاعر چھے واریہس حدس تام پپنی الگ پہچان بناونس منز کامیاب سپدمت. غزل وننہ خآطر یمہ لوازمات چھے، تمہ چھے سارے مذکور غزل پانس اندر شپراوتھ...
شاعر چھے گہے ماضی تہ حال ٹکرآوتھ پرن والس مثبت سوچ عطا کران تہ گاہے تصویریہ ہندی زہ روخ پیش کرتھ بوزن والس حآران کران.
غزلہ ہندس ردیف قافیس اندر چھنہ کانہہ جدت، ہاں البتہ شاعرہ سندی باڑو دار تخیلن چھے اتھ ضرور نویر بخشمت... البتہ یوکن زنہ وارہو دوستو اشارہ چھے کرمت سہ گو خیالس چھنہ الفاظ معنی رنگی ساتھ ہیکان دیتھ....
شعر نمبر ۱:
غزلہ ہند مطلع چھ واریاہ خوبصورت. شارس اندر یس صورتِ حال تہ اجمالی کیفیت وتلان چھے، سہ چھے پرن والس اکھ عجیب لطف دوان. مگر اتھ شارس اندر چھے اکھ غآر ضروری لفظ استعمال گمت یمہ سببہ شارک حسن ہنا زائل چھ گومت.... لفظ «سہ» چھے شارس اندر میانہ خیالہ عروضی مجبوری....
ناگہ جوین تہ لولہ وتن ہند خوبصورت استعمال سآتی چھے شار سیود دلس منز وسان مگر سوال چھ ناگہ جوئے ہیکہ آستھ مگر لول وتہِ  ہنزی ترکیب چھا روا....
شعر نمبر۲:
یہ چھے انتہائی خوبصورت شار. شاعرس چھے اوبر تہ زون ووچھتھ کس تام عاشق یاد پیوان یس اوبرک تہ زونہٍ ہند لولہ منظر ووچھتھ بے بس چھے گژھان... اوبرکی زونہِ مآٹھی کرن چھے شاعرہ سنز اعلی  فنکاری ہند باس دوان...
عاشق آوارہ بہ مثلِ اوبر، معشوق پر کشش بہ مثلِ زون...
شعر نمبر ۳:
یہ شار چھے الفاظن ہندی ورتاو سببہ کمزور مگر خیالہ رنگی اعلی
شاعر چھے ونان یوتام یمس رات...
یوتام تہ گو رات تام
ووچھس شاف کرن چھے البتہ سادر وار ترکیب
شار نمبر ۴:
یہ شار چھے تم کربلہک برملا اظہار یتھ اندر آسی سارے ہنہ آمتی چھے.... یتین چھے شاعر سنز حس آگہی عروجس پیٹھ
شار نمبر ۵:
تاج محل اچھن تل روزن، دل تہ جگر سجد کرن چھے پرن والس خبر کوت واتناوان تہ اکھ حسین تہ خوبصورت منظر چشمن منز بساوان
کلہم پآٹھی چھے غزل واریاہ اصل تہ شاعرن چھے اکھ کامیاب کوشش کرمژ... ازیک دنیا، یم شاعری ہند تقاضہ چھے کران تتھ پیٹھ چھے مذکورہ غزل واریہس حدس تام ووتران...
حسن اظہر
جنرل سیکرٹری
رفیع آباد ادبی مرکز
Dated: 03/12/2017
.............................................
Shahid Shafi Review
Incredible! Belive me the poet has striked a master stroke in the poem. The subject is altogether a novel one showering rainbow of romanticism. The sucess of the poem lies on the treatment of irony poet has used. One line is complete contrast to the suceeding line. I remember here the modern critic of english literature Cleaneth Brooks who in an essay titled "Irony as a principle of structure" stresses the importance of irony in the poetry. Same irony is the beauty of the present Gazal.
Look at the second splendid feature of the poem that is oxymorn. There are two opposite states of ideas between the lines that is oxymorn.
The Gazal begins in a catchy manner and sudden arrests the attention of reader. The man who was yesterday closing the brook(was filling it with soil to close down it) was welcoming people with bouquet of flowers. He was now full of love and affection and has denied to hatred yesterday he bore. What a great begining!
Look at the second line. Beauty i must say here is in the writing of this poem. His wounds of love were awaken afresh when he saw clouds kissing the moon. This verse is filled with tons of rommance.
Look at the third verse. His bossom was frightened and silent yesterday. Look today how wittily he is crossing the dal lake. Beauty sir poet. You have shown your worth of singularity.
Look at another verse. I am impressed. Yeasterday He was proud of his city life but look how he is now searching chinar shade. He is now fed up with the same city that was rich the facilities of life but now it is polluted and wore an ugly look.
The poem is a clean anger against the modern values of life. The subject of the poem is itself moden and grave one. The symbols and metaphors places it a unique position among modern Gazals.
Kudos to the poet.
Reviewer
Shahid Shafi

Thursday, November 30, 2017

نظم "چلے بھی آؤو"، نظم نگار "حسن اظہر"۔تبصرہ۔طارق احمد طارق۔

نظم "چلے بھی آؤو"
شاعر۔حسن اظہر
تبصرہ نگار۔طارق احمد طارق

السلام علیکم۔
زیرِ تبصرہ نظم پر کل سے جو آرا سامنے آئیں ہیں وہ تشفّی نہیں کرسکی ہیں ۔شعراء اور نقاد کو شعری محاسن یا معائب ڈھونڈنے کی کوشش کرنی چاہیے تھی مگر انہوں نے سطحی طور چند باتیں لکھ کر اپنی ذمہ داریوں سے بھاگنے میں ہی عافیت محسوس کی۔
جب ہم تنقیدی ضابطوں کے ساتھ بات کرنے کی ہمّت کرتے ہیں یم زبان، اسلوب، آہنگ، عروض، صنایع وبدایع کے علوم سے استفادہ کرتے ہوئے فن پارے کی ماہیئت واضع کرتے ہیں۔
یہ نظم "نظم معریٰ" کے ذیل میں آتی ہے، یہاں ردیف قافیہ کی حد بندیوں سے گریز کیا گیاہے۔بحر کا سکہ بند انتظام ہے۔
موضوع "چلے بھی آؤؤ" کی ترویج کی گئی ہے۔نظم چونکہ بجائے اجمال کے تفسیر پر ٹکتی ہے لہذا جزئیات کا بھی نظم میں اہتمام کیا گیاہے۔
اس نظم کا مزکزی خیال "فراقِ یار"ہے۔شاعر نے غمناک فضاء کی بساط بچھا کر نظم شروع کی ہے۔نظم کا خلاصہ کچھ اس طرح پیش کیا جا سکتا ہے۔
شعری کردار کے لیے محبوب کی جدائی قیامت خیز ثابت ہورہی ہے۔وہ محبوب کی ملاقات کےلیے بِلکتاہے، تڑپتاہے، سِسکتاہے۔وہ فریاد کُناں ہے کہ وہ بےبسی کی مار جھیل رہا ہے۔محبوب سے زار وقطار کہتا ہے "چلے بھی آؤو"، کیونکہ اس کے صبر کا پیمانہ لبریز ہورہا ہے۔اُس کے سینے سے نکلنے والی آہیں آگ پر رکھی ہوئی ہانڈی کی مانند اٌبل رہی ہے۔گوکہ محبوب کے ساتھ گزاری ہوئی حسین یادوں کا موسم ابھی بھی اس کی آنکھوں میں آباد ہے۔محبوب کی جدائی نے اُس کے سوچوں کے آشیاں کو جھُلسادیاہے۔اور شعری کردار جنون میں موجِ ہوا کی طرح دربدر بھٹکتا نظر آرہا ہے۔نظم میں محرومی کا شدید احساس پایا جاتا ہے۔ایسا محسوس ہوتا ہے کہ شاعر کو عملی زندگی میں اس صورت حال کا سامنا ہے، جبھی تو دل کا کرب نوکِ قلم سے بے ساختہ طور درد بھری داستان رقم کرتا دکھائی دے رہا ہے۔شاعر ماضی کے دُھند لکوں میں کھو جاتا ہے تو اسے عہدِ گذشتہ میں وصالِ یار کی رعنائیاں دید مان ہو جاتی ہیں۔محبوب کا گل اندام جسم، نورانی چہرہ، اُس کی ہنسی کی جھلک، مسکرانے کی ادا، زلفوں کا بکھیرنا، اور ڈل میں گذاری ہوئی اُس کے ساتھ شام،  شاعر کو جزباتی سطح پر بے قابو کرتا ہے، اور اُسے لوٹ آنے کی آہ وزاری کے لیے اُکساتا ہے۔
۔۔۔۔۔۔۔۔‌۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔‌۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔‌
لسانی تجزیہ۔
پیکر تراشی کی طرف دیکھیں تو 'اُبلتی آہیں'، خوبصورت پیکر کے طور اُبھراہے۔اس میں درد وکرب کی منتہاہی کیفیت سمو چکی ہے۔
"حسین یادوں کے موسم کا پکارنا"، صناعِ لفظی ہے۔تجسیم کاری کا استعمال کرکے موسم کو انسانی خصائص عطا کیے گیے ہیں۔
سوچوں کا آشیانہ جھُلس جانا بمعنی عاشق کی منطقی حِس محرومی کی وجہ سے نا کارہ سی ہوجانا بڑی معنی خیز بات معلوم ہوتی ہے۔
گئے دنوں کا سُراغ عہدِ گذشتہ کا لطف وکرم کئ طرف اشارہ کرتا ہے۔
مثل موج ہوا ہوکر بھٹکنا، گو کہ معنوی تکرار ہے مگر شعر کے حسن کو دوبالا کرتی ہے۔
ہوا ہوا ہوں میں بھئ ایک شعری صنعت ہاتھ آئی ہے۔
نظم میں ڈرامائیت کی کیفیت بھی شاعر نے شعوری طور پیدا کی ہے۔پہلے شعری کردار نے موجِ ہوا کا استعارہ اوڈھ لیا ہے، اور پھر ہوا کو تجسیم کاری کے نظام سے گذارا ہے اور اُسے پلکیں عطا کرکے انھیں محبوب کی راہوں میں بچھایا ہے۔
آگے شاعر نے امیجری سے کام لیا ہے، یادوں کے حوالے سےحسی پیکر اختراع کیے ہیں۔
یادوں کے پیکرہی جھِلملائے، یہاں یادوں کے پیکر بمثلِ ٹمٹماتے چراغ تصّور میں آتے ہیں۔آگے کے شعر میں جہاں محبوب کے چہرے سے نور چُرانے کے واسطے ڈل کی لہروں کا اُچھلنا صنعت مبالغہ عقلی پیش ہوا ہے۔یہاں ڈل کی موجوں کے اُچھال کی وجہ محبوب کا نورانی چہرہ دیکھنے کی حسرت بیان کیا گیا ہے جو سراسر "حُسن تعلیل" ہے۔اس کے بعد شاعر نے محبوب کی سراپا نگاری سے کام لیا ہے اور یہ وجہ فراہم کی ہے کہ شاعر ایسے محبوب کی یاد میں، اور اس کے وصال کی خاطر کیوں کر حواس باختہ نہ ہو۔
نظم اچھی ہے، اور محنت ہوتی اور بھی نِکھر کر آتی۔موضوع کے اعتباد سے کوئی نیا پن نہیں ہے البتہ ٹریٹمنٹ بہت سُلجھا ہوا ہے۔
شاعر کو میری طرف سے ڈھیروں داد۔
"خدا کرے زورِ قلم اور ذیادہ"
تبصرہ نگار
طارق احمد طارق
رفیع آباد ادبی مرکز

Monday, November 27, 2017

نونہال پبلک سکول بہرام پورہ کا یوم والدین

راقم۔
مفتی محمد اشرف ملک
بہرام پورہ

نونہال پبلک اسکول کا یومِ والدین ـ
جمعہ کے دن گھر پہنچتے ہی دونوں بچیوں l,k,g  اور 2nd کلاسز میں بالترتیب زیرتعلیم سدرا اشرف. و ایمن اشرف نے دعوت نامہ تھمادئیں .گھر پر ایک خصوصی رقعہ اور ایک عدد مسیج بھی آئی تھی کہ  "مورخہ 25نومبر 2017 ء ہفتہ کو "نونہال پبلک سکنڈری  اسکول بہرامپورہ رفیع آباد " یومِ والدین" کا انعقاد کرنے جارہاھےـ گوناگوں مصروفیات کی وجہ سے شرکت مشکل تھی. مگر معصوم لخت جگروں کے اصرار کے مقابلے میں ہرمنطق کافور ہوئی ـ ناچار ہوکے پہلی بار  ایک والد کی حیثیت سے پروگرام میں شمولیت کی ـ وقت مقرر گیارہ بجے اسکول کا رخ کیا. صدر دروازہ پر معمور مخصوص وردی میں ملبوس چند نونہال طلباء نے پرتپاک استقبال. سلام. مصحافہ اور جلسہ گاہ کی رہنمائی کی. مین گیٹ سے اسٹیج تک راستہ کے دونوں جانب سبز پریرے ہوا میں باہیں پھیلائے خیرمقدم اور آنے والے مہمانوں کو گویا خوش آمدید کہ رہیں ہیں  ـ جلسہ گاہ کے داخلی دروازے پر اساتذہ پر مشتمل ٹیم نے مہمانوں کیلے مخصوص نشستوں کی طرف میری رہبری کی ـ اول وہلہ میں میری نگاہِ تجسس نے اسٹیج سامنے بیٹھے بچوں کی بھیڑ میں سدرا و ایمن کے جستجو میں سرگردانی کی. ان کے سامنے جو موجودگی درج کرنے تھی.بمشکل سدرا پر نظر پڑی. وہ بھی گردن دراز کئے مجھے تھکتی تھی. معصوم مسکراہٹ سے میری حاضری پر اظہارِ اطمنان کیا ـ ایمن اپنے کلاس میں فسٹ آئی تھی. انعام حاصل کرتے وقت اسکا نظارہ متوقع تھا ـ
جلسہ گاہ وسیع و عریض رقبہ پر مشتمل تھا.اسٹیج کے سامنے مہذب انداز میں صف بستہ سکولی طلبہ وطالبات. ان کے عقب میں دائیں جانب خواتین کی نشستیں اور بائیں طرف مردحضرات کیلے کرسیاں. درمیان میں حد فاصل کے طورپر ایک پردہ حائل تھاـ معصوم لہجوں میں مختلف زبانوں میں سنجیدہ موضوعات اور دلکش اندازِ بیان کے تسلسل نے سامعیں کو ہمہ تن گوش کیاـ بیچ بیچ میں  مزاحیہ پروگراموں ڈرامہ. مشاعرہ. روایتی رؤپ  اور لڑی شاہ کی آمیزش اور ننھے فنکاروں کی جاندار اداکاری نے ماحول کو زعفران زار بنادیا ـ وقفے وقفے سے انعامی تقاریب. عام شہریوں کے ہاتھوں انعامات کی تقسیم کاری کی حکمتِ عملی  سے جہاں طلباء کی حوصلہ افضائی ہوئی .وہی تقسیم کنندہ اپنی عزت افضائی پر پھولے نہیں سماتے ـ اور منتظمیں کو برملا داد دیتے رھے  ـ مہمانانِ ذی وقار میں z e o. زونل اجوکیشن افیسر بلاک ڈنگھی وچھہ. معاون ناظمِ تعلیمات فلاحِ عام ٹرسٹ. ہائر سکنڈری بہرامپورہ اور علاقہ کے متعدداسکولوں کے مندوبین .مختلف شعبہائے زندگی سے منسلک اہم شخصیات.بالخصوص ہمہ جہت شخصیت کی حامل ذاتِ گرامی. شمعِ محفل.میرِ کارواں علاقہ رفیع کی سرکردہ شخصیت محترم غلام احمد ڈار صاحب  تشریف فرماتھے ـ جلسہ دو نشستوں پر مشتمل تھاـ نشستِ  اول گیارہ بجے سے ایک بجے تک اور نشستِ ثانی دو بجے سے عصر تک.پورے پروگرام کا نظم نہایت حکمت و دانش مندی سے ترتیب دیا گیاتھا. جس نے شرکاء جلسہ کے دل و دماغ پر مثبت نقوش ثبت کئے. سامعین سے دادِ تحسین وصول کیا اور روشن مستقبل کی نوید اورامید افزا پیغام دیاــ
نونہال پبلک سکنڈری اسکول جماعت اسلامی جموں وکشمیر کے شعبہ تعلیم وتعلم "فلاح عام ٹرسٹ" کے زیر انتظام چلنے والے قدیم ترین اداروں میں سے ایک اھم  مردم خیز.تاریخ ساز ادارہ ھے. جس کی نیو گزشتہ صدی کے وسط میں رکھی گئ ھے.جس کی تاریخی و تحریکی خدمات سات دھائیوں پر محیط ھے ـ جس نے تاریخ کے نشیب وفراز. اتار چڑاو تلخ وشیریں حالات میں  قندیلِ علم وعرفان گل ہونے نہیں دیا. بسااوقات ادارہ کا وجود وبقاء ہی خطرہ میں پڑا. اپریل 1979ء میں ذوالفقاربھٹو کی پھانسی نے جب پاکستاں کی سیاست میں بھونچال برپا کیا. اس کی تباہ کاری نے وادی کو بھی اپنے لپیٹ میں لیا. اس ناکردہ جرم کا خمیازہ جماعتِ اسلام جموں و کشمیر کو قدرے زیادہ ہی بھگتنا پڑا. مخالفیں کا آسان ھدف یہی ادارے بنے. بستی کے معدودے چند ذی شعور افراد اور جوانوں کی جرأتِ رندانہ سے آخری مراحل میں  یہ عظیم ادارہ بلوائیوں کے ہاتھوں نظرِ آتش ہونے سے بچ گیا ـ
‌فانوس بن کے جس کی حفاظت ہوا کرے
وہ شمع کیا بجھے جس کوروشن خداکرے
1993ء کے علاقہ گیر سیلاب نے جہاں بہرامپورہ کا نقشہ ہی بدل دیا. وہی پبلک اسکول کی دومنزلہ عمارت تمامتر اثاثہ جات سمیت  تیز ریلوں کے نظر ہوئی .مگر انتظامیہ کی جہدو سعی اور لگن نے کسی ہنگامی تعطیل و وقفہ کے بغیر تعلیمی تسلسل کو  بنائے رکھا ـ اس نازک ترین  موقع پرایک بار پھر اس حقیقت کو  آشکارہ کیا کہ.نونہال پبلک اسکول اینٹ گھارے سے بنے عمارات اور بلند و بالا بلڈگوں کا نام نہیں. بلکہ نظریہ.نصب العین. لائحہ عمل اورنظم سے وابسہ جزبہ فداکاری سے عبارت ھے ـ اسی جہدِ مسلسل اور عملِ پیہم کا نتیجہ ھے کہ اس سدا بہار باغ نے اپنے برگ و بار اور بیش بہا ثمرات سے پورے علاقہ کو سیر کیا.پورے علاقے کو علم وآگہی کے نور سے منور کیاـ نئی پود میں پنہاں صلاحیوں کو ابھر نے موقع بہم پہوچایا. گرد وپیش کے صحرا میں پڑے سنگ ریزوں کو رشکِ لعل وگوہر بنادیاـ
بہرامپورہ اور ملحقہ بستیوں درسو. مرازی گھنڈ. رحمت آباد. ھب ڈانگرپورہ. بابا گھنڈ. ملہ گونی پورہ اور پازلپورہ  کے نامی گرمی سرکردہ و شہرت یافتہ علمی ہستیوں ڈاکٹرز.انجینرز. لکچرآرز. اسکالرز. مختلف اعلیٰ عہدوں پر فائز شخصیات میں سے غالب اکثریت کے  تانے بانے اور علمی شجرہ اسی مادر علمی سے جاملتاھے ـ
نونہال پبلک سکول کی تاریخ تابناک اور مستقبل تابندہ ھے. راقم ادارہ کے پرنسپل. محنت کش اساتذہ .دوراندیش انتظامیہ اور جملہ کار کنان کو دلی مبارکباد پیش کرتاھے اور رب سے دعاگو ھے. کہ اس ادارے کو دن دوگنی رات چوگنی ترقی سے نوازے ـ این دعاء از من و جملہ جہاں آمیں باد ـ

Saturday, November 25, 2017

A Trip to URI project

Ur


i - I
Uri power station is run-of-the-river (purely ROR) scheme with an installed capacity of 480 MW (4 X 120MW) to harnesses the Hydropower potential of river Jhelum. It is located in Baramulla district of Jammu & Kashmir. The project comprises of a 21.5 m high & 95 m long barrage with 4 penstock of 283m length and 5.0 m diameter each. The underground power house with installed capacity of 480MW houses 4 units of 120MW capacity each designed to operate under the net rated head of 222.5m and designed to generate 2587 million units in a 90% dependable year with 95% machine availability. Units I & II were commissioned in the month of April 1997,January 1997 and Unit III & IV in the month of March 1997 respectively. The beneficiary states of this power station are Chandigarh, Delhi, Himachal Pradesh, Haryana, Jammu & Kashmir, Punjab, Rajasthan, Uttrakhand & Uttar Pradesh.
.................
Today the dynamic team of HSS Hadipora paid a maiden visit to this hydel power project. The team left for the Site at 12: 05 pm in high profile vehicle. By 1:00 pm, the team had reached Boniyar town where it took lunch comprised of full kashmiri Wazwan.
The team was led by Haji Ali Mohammad, and the technical arrangements were looked into by Javid Iqbal.
The party reached Gingil hamlet by 2:30 where we were given the necessary documents including visiting permission.
At reaching the main gate of the project, A high profile officer greeted us and took us to the security officer. This officer showed great regards to the party for having friendly relations with Javid Iqbal Shah.
We were boarded in a vehicle, and it took us inside the tunnel for half a kilometer.
Next we entered Control Room where the officer Incharge provided us two guides who took us round the project. We felt mesmerised to see the Engineering work of the project.
We were overwhelmed with joy to see the things with naked eyes.
All the members were seen emotional while commenting on the project.
Tanveer Sir exclaimed,
"It was a dream come true visit for me. I will never forget this visit. My message for Shahid Sir, my friend,will be. That he should visit here at the earliest".
Haji sahab said,
"The world comprise of two types of people-
1.those who have seen the Uri power Project
2.those who have not seen it". We are happy enough that we saw it today.
Bashir sahab exclaimed, "It is a landmark exploration for me. I wish Shah Sahab would have been with us. "
Fazl Shahab was seen saying,
"This scenery will remain alive in my mind forever. I wish Our another team should visit here at the earliest. "
Definitely this visit mesmerised us, extended us soulful moments, and kept us spellbound for the whole day.
It was a dream come true day for us.
By:
Tariq Ahmad Malik

A voyage To The Hearts

A Voyage To The Hearts
Tariq Ahmad Malik
Tariq Ahmad Malik(Aatif)

It was his maiden journey to the sea .The morning breezes were smoothening the otherwise rough surfaces of the sea. The sea was as calm as the dead of the night .They were fifty people boarded on the ship watching with curious eyes how the water slipped past the ship. Thus sailed their ship on and on, without lending anyone curiosity to look deeper in the water shells. Aatif’s attitude was no different from the world that sailed with him to the Elephanta Caves. It was the voyage of nine nautical miles across the sea from the Gate Way of India.
The other day Aatif reached his work place. The voyage of the sea was still abuzz in his mind .He was mindless of the fact that at his work place scores of little children, brimmed with divine innocence ,had constantly been zooming their attention towards him. Their eyes were all agleam with hope and trust , and their lips bedecked with utmost curiosity for knowledge and wisdom. The irony of the situation was that Aatif was not a bit interested in their endeavors. To him theses little monsters were yet another burden on his fragile shoulders .He talked to them thoughtlessly without showing any care for their sentiments.
The innocent cries had ,however, found a breathing ground.  They would feel their tongues getting honey drenched by exclaiming the name of their teacher. Every moment they would feel the distance being scaled rapidly. Their teacher ,however, had failed to inspire them .He was least bothered of the fact that these colourful birds had just left their nests. They had left behind  cradles, the lap of the mothers, the warm beddings, the courtyard, and the rooms stuffed with colorful toys. Aatif had,however, this much of realization that these children were exploring every possibility to bring their teacher round. Under his nose, Aatif would listen to the gossips of these children. Some little boy would narrate how he got crossed with his mother when he had demanded pocket money.Little girls would often complain  of the confrontations which their brothers warranted on them. Everyday some little angel would gift Aatif some soiled apples.The malady ,however, persisted. Aatif did hardly rate their sharing and caring with proper measures.
One evening enlightenment came,and Aatif’s stream of consciousness was evoken. He could not help recollecting the moments which the school children had gifted him.He realized that their world knew only blessing and interestingly he was the pivot of their world.Soon Aatif found his eyes getting wet with tears.He resolved to become the ideal teacher for his ideal students.He waited impatiently to see the new day dawning.
The next day the transformation started .Aatif took his children to the playground, and made them into a circle. He winged their arms flat and chained them together .A thunder of laughter filled the environs.Aatif played “The Lion and The Goat” with the children .At the end of the game all the little angles came and flocked around their teacher and hugged him tight .This was the first time that Aatif had felt some sweetness springing from the hearts of the children and making the teacher feel the happiest creature of the whole world.
Aatif had now discovered the offerings of his sharing and caring attitude.He started to mingle with them every day and found them every inch receptive.If some body would be absent ,he would now miss them badly.One day a student kept absent for successive three days.The fourth day Aatif went to his home to know his whereabouts.I saw his parents getting emotional on seeing the caring  teacher at home.The parents started blessing Aatif  whole heartedly for the reason he was caring their son to that extent.That day ,Aatif discovered that it worked wonder when a teacher makes the parents believe that their son  or daughter meant a word for him.He could anow find a reason to believe that the parents could be convinced to be play their role in nurturing the career of their children.
Aatif would now believe that the children were by every definition ,a divine gift to the mankind.Unlike the grownups ,children never compromised their innocence .The innocence, purity, and sincerity was their hallmark. Their hatred,joulsy,and prejudice,if any ,was short lived .It were they who made the teacher feel special.
Aatif owed all his experience in the profession of teaching to his students.There were now dozens of incidents to recollect to this effect. He recalled one such incident.
One day he paid a visit to a friend.His friend ,by that time, was not at home.His wife told Aatif to wait for sometimes as he was expected to come within half an hour. Aatif entered the main hall.He sat and kept waiting.Soon an eight year old girl approached him with a half dozen dolls.She started playing with these dolls.Aatif found a reason to talk to the girl,
“Which of the toys do you love the most?”
The girl showed her a broken doll ,and answered, “This is the doll which I love most.”
Aatif was confused how a broken doll could be so dear to this child.He asked the girl the reason.She answered with all innocence,
“If I don’t love this wrecked doll, who else will love it?”
The response of the innocent girl brought tears to his eyes.He had never tasted such an amount of wisdom from such a little child before.He was now evoken to the new reality.True is the philosophy that says Child is the father of man.Aatif determined to dedicate all his time for the betterment of children.
How could Aatif make the personality of his students shine, was now a million dollar exploration.He resolved to put in endless efforts for his children.His chest would expand with pride to see his students in action. He started to look for endeavors of his children,and turned his efforts in that direction.
On his part ,Aatif was now very particular about the children.He wanted to see them grooming into advanced learners.He explored every possible opportunity to develop good communication skills in his students.
Aatif drove his students to debates, quiz shows, skits ,performing arts, and other workshops .He started using morning assembly sessions for making students acquire different skills. Morality and value friendly life style remained his priority. Soon he saw the reflection of his efforts quite vividly in his children. He did never believe in making favorites among students.He wanted all the teachers should organize sharing sessions for the students .He believed that the sharing sessions motivated the students to overcome their shyness. He kept golden bells invariably ringing for them.The students would visit library quite often to see Aatif passing directions. He had motivated them to have discussion sessions in the library room.He kept a record of the students who inspired him with their inborn talent, and tried to hone their talent.
He believed that students be given to realize their potential, and be helped to absorb positive self concept.He believed in discipline but never used the rod to prevent mischievous activities.
This narrator believes that Aatif would be still enjoying his enterprising aptitude somewhere. His approach has now acquired good currency. Many of his students have opted for teaching, and they are taking Aatif’s mission forward.


Friday, November 24, 2017

Poem "A memorable Sight" by Reyaz Rabbani, and its analysis by Tariq Ahmad Tariq

Analysis by
Tariq Ahmad Tariq
Rafiabad Adbi Markaz
In the first place the poem appears to have been written to suit the children's tastes. The poet has done no ground work, has not found any striking idea worth spreading, but has straight away started making the thread of seemingly rhyming words.
Yes, he has succeeded in doing so. The begining appears good. A symbolic treatment has been preffered at the outset, but the poet has got exposed very soon.
Starting the story from the apple tree. Where in,  the bee flies and finds pleasant places, covered with wonders on either side.
Here in, keeping the perspective of bee at the back burner, the thread seems to be losing essence. The grammar has also been not taken due care of . "Enter "should have been "entered".
I found little children dive, they share love like close relations. This is totally some different idea that defeats the first one.
Then  the succeeding lines
Down in the grass............... height is found.
This couplet, if for the supposition's sake it is, has again no coherence and cohesion with the initially crafted idea.
Dream being long
Could not not be compared to some beautiful song.
I wish to contrbute my every day with kids of play,
makes no sense.
Contribute towards the kids at play could have been logically correct. Ideas are like fighters, this phrase does also paralyse the logic.
The poem seems to be a  square peg pushed  into a round hole. The poet needs to learn the basics of the english poetry form, the style, the organic unity etc to groom himself into a good poet.
Hope the poet will emerge with vigor and vitality in his second attempt.
Tariq Ahmad Tariq
Tariq Ahad Tariq

Tuesday, November 21, 2017

A strange meeting

By:Tariq ahmad malik


A Strange meeting’
Hello friends; I am Tariq, your host, for the next fifteen minutes on a
strange journey. ’Well’, In the still of this moon-lit evening, I have had the pleasure of recording the views of the world’s leading writers and thinkers for our college magazine. To cash in on this occasion, I have chosen a striking topic. It is none other than all times attractive creature-‘woman’.
“In the beginning”, said a Persian poet,” Allah took a rose, a lily, a dove, a serpent, a little honey, a Dead-Sea apple, and a handful of clay. When he looked at the amalgam, it was a woman”.
To begin with, my very first question goes to Mr Nietzche. ‘Sir’- ‘would you please describe woman in your own version’

Nietzche: God created woman, and boredom did indeed cease from that moment; but many other things ceased as well. Woman was God’s second mistake’.

Tariq: ‘Oh! What a tough stand. It is too confusing to see a woman through the eyes of a man. Between the two beholders, one sees vivacity in her and the other frailty. Let’s know what James Stephen thinks about women’.

James Stephen: ‘women are wiser than men, because they know less and understand more’.

Tariq: ‘Frailty, thy name is woman’. It is what Shakespeare has to say. Women have every right to denounce this claim. But, Mr Plutarch claims that his view about women is above controversy. Mr Plutarch, may we have the pleasure of knowing it.

Plutarch: Yes, my view reads, “when candles are out, all women are fair’’.

Tariq: O! no-

Plutarch: O! yes-

Tariq: Truth is in itself an evidence. Mr O. Henry is looking curious to add something. Lets know how he adds his head-load of twigs to the fire.

O.Henry: “I wish to disclose a secret this time, but don’t pass on these remarks to my wife.The secret is, if men knew how women pass the time when they are alone, they would never marry”.

Tariq: Oh ! no .

O.Henry: Oh! yes.

Tariq: Thomas Fuller’s heart is unmoved, even at seeing a gracious lady walking with a majestic gait. The man in him never stirs. Why is it so Mr Fuller.
Give woman thy whole heart, and she will break it.

Tariq:What do you say to it, Mr Prestwich.

Prestwich: Nothing-but, thanks for quoting my couplet to me.

Tariq:Mr Prestwich ,I am your fan ,that is why I quoted you .Anyway, we have in between us a great personality who has lately been sandwitched between the affirmation and negation of women .He is none other than Mr Ceruantes Mr Ceruantes, please expose us to the tastes of this sandwitch.

Ceruantes: Between a woman’s yes and no, there is not room for a pin to go.

Tariq :Stolen looks would be the source of joy for Thomas Morre, when he was young. But now he has matured to the reality and holds a revised stand. Yes, Mr Morre Has women still the same fascination for you?

Thomas Morre: My old books were women’s looks
And folly was all they taught me.

Tariq: What is beautiful and what is not only the beholder knows. But…what Mr Samuel Johnson knows about women is only known to him. ‘Yes’, Mr Johnson, please have your say about it.

Samuel Johnson: I am very fond of the company of ladies. I like their beauty. I like their delicacy .I like their vivacity ,and I like their silence.

Tariq: Wow! me too .Anyway my article is stuffed fully. It has been nice meeting you. Thanks for joining me.

Thursday, October 26, 2017

افسانہ۔"کال بیل"ا فسانہ نگار "غلام محمد ماہر"


افسانہ "کال بیل"
افسانہ نگار۔غلام محمد ماہر
تجزیہ نگار۔طارق احمد طارق

السّلام علیکم۔
مختصرافسانہ "کال بل" پڑھتے ہوئے بڑا مزا آیا۔قاری کا تجسس بڑھانے میں افسانہ نگار نے جزبات کی رو کو اچھی خاصی رفتار عطا کی ہے۔
ابتدائیہ بہت اچھا ہے۔خیال آہستہ آہستہ کُھلتاہے۔کہانی بالکل سپاٹ نہیں بلکہ قاری کو ہر نئے جملے کے بطن سے نئے خیال کی ترویج ہوتی ہوئی نظر آتی ہے۔
افسانہ نگار انتشاری کیفیت کو بھی اچھی طرح وضع کرنے میں کامیاب ہوا یے۔ پہلے آدمی بمقابلہ ما فی الضمیر کا تضاد، اور بعد میں آدمی بمقابل آدمی کا تضاد افسانے کے پلاٹ کو نقطہ عروج تک لے جا تا ہے،۔نیکی ہارتی ہوئی دیکھ کر قاری کو صدمہ ہونے لگتاہے، وہیں بدی کو تبائی کی نوید سنائی جاتی ہے اور قاری کو راحت کا سامان میسر آتا ہے، اور افسانہ نگار کا منشا بھی پورا ہوتا ہے۔افسانہ نگار کو پلاٹ کی چُستی، اور وحدت تاثر کی کامیاب مرقع نگاری کے لیے مبارک باد۔

زبان اور محاورہ کے حوالے سے کچھ اشکال قاری کے ذہن میں ضرور پیدا ہوسکتے ہیں۔تھوڑا ان کی وضاحت کرتے آگے بڑھتے ہیں۔

پہلا نقطہ۔
تختی پر جلے حروف سے لکھا ہے "شیخ سلمان، کنٹریکٹر"۔نوجوان کی بات کی جواب میں یہ کہنا کہ مکینوں سے ملنا ہے خلاف محاورہ لگتاہے۔یہاں اگر یہ ہوتا "سیٹ جی سے ملنا ہے" تو ذیادہ حقیقت پسند بنتا۔
کنٹریکٹر وجیہہ صورت نوجوان تھا۔ایسا نوجوان محبت والے سین کےلیے فٹ رہتا،. نہ کہ منفی رول میں۔
"اُس نے وہی رٹے رٹائے الفاظ دھرائے۔کہ ماں کی دوائی پر بہت۔۔۔۔۔"۔الفاظ کی یہ دروبست بتاتی ہے کہ لڑکی پیشہ ور بکھارن تھی۔
"اتنی خوبصورت ہو، کوئی کام کیوں نہیں کرتی"۔ جب لڑکی کہتی ہے کہ بروع پہن کر بڑے لوگوں کے کال بیل بجاتی ہوں، تو پھر نوجوان کو کہاں سے پتہ چلا لڑکی خوبصورت ہے۔
دوئم۔اتنی خوبصورت ہو کا مطلب کیا نکلتا ہے کہ چکلے پر کیوں نہیں بیٹھتی۔
سیوم۔
اتنے جوان ہو کوئی کام کیوں مہیں کرتے، عوام کے زبان زد یہ محاورہ ہے، عورت کو بھیک مانگنے پر یہ نصیحت دینے کا رواج نہیں ہے۔
"اندر آنے کی ہمت نہیں ہے" اور ساتھ میں "بابو جی بھروسے والے ہی دل دُکھاتے ہیں"۔۔۔ یہ دونوں ج۔لے کافی ثبوت فراہم کرتے ہیں کہ لڑکی کے ساتھ پہلے بھی دست درازی ہوئی ہے۔پھر بھی اگر وہ اندر آتی ہے تو اسے پتہ ہے کہ ہوسکتاہے، اور وہ ہوچکنے کے بعد نہ وہ بے ہوش ہو سکتی ہے اور نہ وہ پیسہ وہیں پھینک آ نے کا فیصلہ کرتی۔
چہارم۔
جب لڑکی برقعہ پوش ہے تو سلمان کو کس طرح کھلے چہرے پر نظر پڑی۔ہاں اگر نقاب اٹھایا ہوگا، تو بکنے پر آمادہ ہوچکی ہوگی، اس صورت میں ردعمل وہ نہیں ہوسکتا جو افسانہ نگار نے دکھایا ہے۔
الماری سے نوٹ نکال کر لڑکی لیتی ہے، اور شکریہ ادا کرتی ہے۔اگر سلمان پیسہ پھینکتا تو شکریہ کس لفظ استعمال نہ ہوا ہوتا۔پیسہ لینے کے لیے لڑکی کو جھکنا کیوں پڑا، یہاں افسانہ نگار کی مجبوری ابھر آتی ہے۔
اختتام چنداں ٹھیک ہے، بلکہ بہت اچھا ہے، ایک جملے میں تصویر کا رخ واضع کرنے کےلیے اس سے بڑھ کر اختتامیہ سوچا نہیں جاسکتا۔
موزضوع ضرور روایتی ہے مگر ٹریٹمنٹ اچھا ہے۔افسانہ نگار کو نیک خواہشات اور داد ہی داد۔
خدا کرے زور قلم اور ذیادہ۔

طارق احمد طارق
رفیع آباد ادبی مرکز۔💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐

Sunday, October 1, 2017

ریاض ربانی سنز نظمہ"میآنی حسینن" پیٹھ تبصرہ

نظم "میانی حسینن"
شاعر. ریاض ربانی

تجزیہ نگار
طارق احمد طارق

السلام علیکم.
زیر تبصرہ نظمہ پیٹھ گو جان آیہ تبصرہ.میانی خیالات تہ چھ تبصرہ نگارن سئتی سید سیود رلان. لہذا دھراوو نٔہ ماننہ آمژٔ کتھہ بیۂ.
نظم نگارن چھ جان کوشش کٔرمژ.شروعات تہ چھس جان پآٹھی کرمژ،تہ نظم چھن اند تہ جان پاٹھی واتہ نآومژ.داد واتیس ضرور دیون.

کہنہ گزارشات کرو مذید بہتری ہنزِ نئیژ.
شروعاتس منز یوس لہجہ شعری کردارس عطا کرنہ چھ آمت سُہ زنہ باسیوم کمزور پہن.
"دپاں" بدلہ اگر "مے وچھ" سئتی شروعات آسہے کرنہ آمژ.شعری کردار بنہ ہے تجربک حصہ، تہ جزبآتیتس لگہے عقیدتس سئتی واٹھ.
ؔ؎سوالو تل تلاطم یام پرژمس
فراتا کیاہ ژ رووے تریش آستھ
یتہ نس چھ شعری صنعت Apostropheاستعمال کرنہ آمژ،مگر یہ گرہ لگآوتھ چھ نفس مضمون ڈھیول گژھان.
باسان چھ "رنگین عمارت مسمار کرنس" تہ "شہج بونی تھلہ نس" دونوے کامین پتہ چھ فراتک اتھہ. یہ غر منطقی ربط چھ نظمہ ہند نقص نون کڈان.
فاتس سئتی کتھ اند واتنہ پتہ چھ یذیدس سئتی کتھہ کرنہ یوان.Apostropheہنز صنعژ چھ بیہ کامہ لاگنہ یوان.
نظمہ بابتھ چھ بحر "مفاعی لن،مفاعی لن،فعولن" گوڈے ژارنہ آمژ.
مگر وچہتو یہ شار
؎
یذیدا دل ژؤ بے نا،دلد منز پیار بےنا
مفاعیلن،فعولن،مفاعیلن،فعولن
آمی پتہ کس شعرس منزگوژھ
"مے ونتم" بجاے "مے ون" آسن.

..حق نصیبس آسن کیاہ سناہ گو.
...حسینئی شان بالا تارکن منز یہ کیاہ گو.حسینئنی شان چھ بالا صحاب صآبن ؓ منز،صحاب صآب چھ تارکھ بلاشک،مگر تارکن منز شان بالا   لفظ استعمال کرن چھ شعری صنعژ ہنز جائز استعمالہ نش انحرافچ وتھ.
شاعرن چھ اکھ شار لیکھمت.؎
حیاتک مس مدر اسلام چوون
سہل چھا امتک ایماں بچوون

امن دون مصرن گوژھ بیہ ہن توجہ دیون.
کلہم پآٹھی چھ نظمہ منز انکسآری ہند عنصر کمے پہن،
حسین سندی اوصاف محض اجمالی طور، تہ نظم زنتہ جلد بازی منز  اند واتہ ناونہ آمژ.
شاعرس داد.
🥀🥀🥀🥀🥀

طارق احمد طارق